Det er faktisk ganske vildt..

Hvor mange kalorier tror du, at du spiser dagligt? Jeg tvivler på at de fleste har styr på. Man tænker jo ikke lige over, det specielt ikke hvis man har en nogenlunde normal vægt, og måske heller ikke hvis man er overvægtig og fornægter sandheden. Sandheden er dog også, at vægttab og -øgning afgøres af forskellen mellem dit kaloriebehov og dit kalorieindtag. Derfor burde man i virkeligheden tænke lidt mere over det, og det har jeg har gjort i dag.

Jeg begyndte mit lille eventyr mod Lillebælt Halvmarathon, i sidste weekend og mandag begyndte jeg så at tælle kalorier (vha. Madlog) og samtidig følge en kur (og ja, det er en kur) hvor det handler om spise 6-7 måltider dagligt, med færrest mulige kalorier pr. måltid, men med så stor mæthedsværdi som muligt så man ikke sulter sig, men man faktisk bliver mæt og får de vitaminer osv. skal have.

Når man skal beregne hvor mange kalorier man må indtage for at tabe sig, jamen så er det ganske simpelt: Find ud hvad dit nuværende behov er (også kaldet forbrænding) og sørg for at indtage så mange kalorier mindre end det som muligt, hver dag. Rigtigt simpelt. Især på papiret.

For mig ligger mit daglige behov på ca 3300 kalorier (eller kilo-calorier hvis vi skal være helt præcise). Når vi så overvejer, at jeg gennem længere tid har taget på, kan vi samtidig konkludere, at jeg har indtaget MERE end den mængde på dagligt basis. Man skal naturligvis tage højde for, at ens daglige kaloriebehov afhænger af ens vægt, så mit daglige kaloriebehov har ikke været 3300 hele tiden, men pointen er ikke til at tage fejl af.

Nu gik jeg så på kur, og jeg måtte spise op til 7 måltider dagligt på omkring 150 kcal. Første dag, mandag, endte jeg på knap 1900 kalorier, mens jeg i resten af ugen for det meste har indtaget max 1700 kalorier dagligt. Ja i går (lørdag) endte jeg endda under 1300 kalorier på en dag. Samlet set, har jeg i snit indtaget knap 1700 kalorier i snit. Det giver et forholdsvist simpelt regnestykke: 3300 – 1700 = 1600 kalorier under mit daglige behov.

Her det er det bliver vildt at tænke på, hvor mange kalorier man egentlig har indtaget mens man tog på. Hvor meget man egentlig har overspist uden at være synderligt bevidst om det. Og hvor mange (eller få) kalorier der egentlig skal til, for at kroppen har det godt så længe kalorierne kommer fra de rigtige madvarer. Lidt stof til eftertanke. Og det har nu gjort, at jeg på den første uge har tabt mig 5 kilo.

Ved du hvor mange kalorier du indtager dagligt og hvor mange du burde indtage?

Lillebælt halvmarathon – hjælp mig med at hjælpe andre

Så skal der gang i min blog igen. Og denne gang bliver det alvor. I voldsom grad.

Nogle gange må man tage lidt mere drastiske metoder i brug, for at få opfyldt sine drømme. For det skal ikke være nogen hemmelighed, at når man som mig vejer alt for meget, så er noget af det man ønsker sig allermest at smide de mange ekstra kilo og får en normal kampvægt.

Og jeg har forsøgt mig en del gange efterhånden. Med diverse kure osv og alle med samme udfald: Tilbage til udgangspunktet efter nogle uger. Men nu bliver det anderledes.

“Ja ja, den har vi hørt før” vil jo nok være den oplagte tanke man får. “Hvorfor er det anderledes denne gang?” kunne man også fristes til at spørge.

Det gør det af flere årsager. Lige nu sidder jeg og skriver hovedopgave til mit studie. Den skriver jeg sammen med en god studiekollega, og i den forbindelse viste jeg hende et billede af mig da jeg får nogle år siden netop havde brugt et helt år på at smide 40 kilo sammen med min bedre halvdel.

Da jeg kiggede på billedet fik jeg igen lyst til at se sådan ud og kunne passe tøj i den størrelse, og jeg tænkte på alle de friheder man faktisk har når man er på sin normale vægt.

Samtidig vil tilfældet, at min kære svoger havde meldt sig til Lillebælt halvmarathon sammen med sit arbejde. Han er dygtig til mange ting, men han er ikke sportsfanatiker som jeg i bund og grund og jeg er, så jeg tænkte at det ikke kunne passe at han kunne og jeg ikke kunne 🙂 Så der havde jeg pludseligt masser af motivation og ved at sætte et mål der ikke er for langt ude i fremtiden ville et andet problem der typisk opstår, nemlig manglende tålmodighed, ikke så nemt blive en forhindring igen.

Så jeg tog en kig på tilmeldingssiden for Lillebælt halvmarathon, men kunne desværre se at alle billetter allerede var solgt. Heldigvis for mig, har arrangørerne i år startet et nyt projekt hvor 500 deltagere kan melde sig til og får startnummeret gratis, hvis man samtidig samler penge ind til et godt formål. Og da en af mulighederne var Julemærkehjemmene, var det som om brikkerne faldt på plads.

Så nu skal jeg bruge 25 uger, frem til den 4. maj, bruges på at smide rigtig mange kilo og træne op til halvmarathon. Og det gode er, at jeg begyndte mandag på at smide kiloene og jeg har allerede smidt 3 kg.

Som sagt skal jeg samle penge ind til Julemærkehjemmene. Det foregår på den måde, at jeg skal sælge såkaldte “aktier” (bare rolig, du køber ikke aktier i et eller andet falleret konkursbo 😉 ). Og der har jeg brug for jeres hjælp. Jeg skal samle minimum 1.000 kr. ind og derfor vil jeg bede om jeres hjælp. Man kan hjælpe mig ved at skrive til mig på halvmarathon@famhjort.dk så får du et kontonr du kan overføre penge til. Mindste beløb man kan donere er 100 kr.

Du kan også melde dig til mit nyhedsbrev, så vil jeg tage kontakt til dig.

Jeg håber naturligvis at der er rigtig mange der vil deltage og være med til at samle ind, dels så jeg kan nå mit mål, men i mindst lige så høj grad, så børn der har det svært med deres vægt, kan få noget hjælp og omsorg!