Det er faktisk ganske vildt..

Hvor mange kalorier tror du, at du spiser dagligt? Jeg tvivler på at de fleste har styr på. Man tænker jo ikke lige over, det specielt ikke hvis man har en nogenlunde normal vægt, og måske heller ikke hvis man er overvægtig og fornægter sandheden. Sandheden er dog også, at vægttab og -øgning afgøres af forskellen mellem dit kaloriebehov og dit kalorieindtag. Derfor burde man i virkeligheden tænke lidt mere over det, og det har jeg har gjort i dag.

Jeg begyndte mit lille eventyr mod Lillebælt Halvmarathon, i sidste weekend og mandag begyndte jeg så at tælle kalorier (vha. Madlog) og samtidig følge en kur (og ja, det er en kur) hvor det handler om spise 6-7 måltider dagligt, med færrest mulige kalorier pr. måltid, men med så stor mæthedsværdi som muligt så man ikke sulter sig, men man faktisk bliver mæt og får de vitaminer osv. skal have.

Når man skal beregne hvor mange kalorier man må indtage for at tabe sig, jamen så er det ganske simpelt: Find ud hvad dit nuværende behov er (også kaldet forbrænding) og sørg for at indtage så mange kalorier mindre end det som muligt, hver dag. Rigtigt simpelt. Især på papiret.

For mig ligger mit daglige behov på ca 3300 kalorier (eller kilo-calorier hvis vi skal være helt præcise). Når vi så overvejer, at jeg gennem længere tid har taget på, kan vi samtidig konkludere, at jeg har indtaget MERE end den mængde på dagligt basis. Man skal naturligvis tage højde for, at ens daglige kaloriebehov afhænger af ens vægt, så mit daglige kaloriebehov har ikke været 3300 hele tiden, men pointen er ikke til at tage fejl af.

Nu gik jeg så på kur, og jeg måtte spise op til 7 måltider dagligt på omkring 150 kcal. Første dag, mandag, endte jeg på knap 1900 kalorier, mens jeg i resten af ugen for det meste har indtaget max 1700 kalorier dagligt. Ja i går (lørdag) endte jeg endda under 1300 kalorier på en dag. Samlet set, har jeg i snit indtaget knap 1700 kalorier i snit. Det giver et forholdsvist simpelt regnestykke: 3300 – 1700 = 1600 kalorier under mit daglige behov.

Her det er det bliver vildt at tænke på, hvor mange kalorier man egentlig har indtaget mens man tog på. Hvor meget man egentlig har overspist uden at være synderligt bevidst om det. Og hvor mange (eller få) kalorier der egentlig skal til, for at kroppen har det godt så længe kalorierne kommer fra de rigtige madvarer. Lidt stof til eftertanke. Og det har nu gjort, at jeg på den første uge har tabt mig 5 kilo.

Ved du hvor mange kalorier du indtager dagligt og hvor mange du burde indtage?

2 Replies to “Det er faktisk ganske vildt..”

  1. Hej Martin

    Spændende læsning. Jeg følger dig med stor interesse. Det eneste jeg har spekuleret på i den sammenhæng er, at du skal passe på ikke at lade dit kalorie-underskud være for stort. Du risikerer ganske enkelt en eller flere af følgende scenarier:
    1. Du bliver drønhurtigt træt, da du ikke får energi nok ind.
    2. Du taber dig hurtigt, men når du begynder at fylde mere på igen, så kompenserer kroppen og du tager en på hurtigt igen.
    3. Du bliver frustreret, da det i starten går lynhurtigt, og pludselig falder intensiteten i vægttabet. Det er nemlig sådan, at kroppen vænner sig til, hvor meget energi du tilfører, og dermed falder din forbrænding også.

    Jeg vil, uden at være ekspert dog, foreslå at du nøjedes med omkring 5-800 kalorier i underskud hver dag. Det svarer til et vægttab pr. uge på ca. 500g-1000g, hvilket gør, at det er nemmere for kroppen at hænge på.

    Ved ikke om det giver mening, det var egentligt bare et velmenende råd fra mig 🙂

    Ps. Forresten synes jeg du er for sej – fedt projekt du har sat gang i!

  2. Hej Simon

    Tak for kommentaren 🙂 Jeg er helt OBS på de de faktorer du nævner, men i starten handler det om at få smidt nogle kilo, fordi mine led osv. ikke kan tåle belastningen fra at løbe. Så ud over at tage det rigtig langsomt med løbetræningen og bygge stille og roligt på, så skal knæ og ankler have mindre belastning 🙂

    Jeg har ikke følt mig sløv endnu, så indtil videre tager jeg det som det kommer. Mit mål er at smide så mange kilo som muligt den næste måneds tid, gerne mellem 10-15 og er godt på vej.

    Så kommer der en periode hvor det måske går lidt mere stille og roligt, måske tager jeg et halvt kilo på en uges tid når jeg begynder at spise “almindeligt” igen, men så længe jeg kan træne uden skader er det perfekt 🙂

    Det fede ved det er, at jeg min bedre halvdel og jeg, i 2006 var på kur hvor vi tabte os rigtig meget uden at dyrke motion og aldrig sultede os, så jeg VED at bare det at jeg træner giver noget ekstra 🙂

    Min største udfordring er faktisk at jeg næsten ikke kan lade være med at veje mig dagligt. Både fordi jeg utålmodig men også fordi jeg er lidt af en talnørd. Det giver lidt udfordringer, men indtil videre, på den korte tid der er gået, så går det fint 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vis mig at du ikke er en robot *