Fem dage tilbage

Nej nej, det er ikke en dårlig kopi af noget Nik & Jay lyrik. Skal man endelig kopiere andre, så skal man sørge for at finde noget med kvalitet…

Anyways, det er nu 21 dage siden jeg startede min lille udfordring med at gå 25 dage uden cola og andre former for sodavand. Well, teknisk set når det at blive til 26 dage uden, for torsdag i næste uge er målet for udfodringen. Den dag kan min kone og jeg tælle til 4 på bryllupsskalaen, så det vil jeg da fejre med et glas cola. Glamorøst ikke? 🙂

Hvordan er det så gået de 21 dage spørger du måske? Op og ned vil jeg sige. Jeg har ikke givet op, men især de seneste 4-5 dage har jeg haft en rimelig stor trang til cola.

Jeg tror det hænger sammen med, at jeg dels for alvor er kommet i gang med min praktik og der sker nogle ting der, så kroppen godt kan mærke at der sker noget mere, og dels et åndsvagt søvnmønster pga. OL. Lidt for sent i seng, og lidt for tidligt op pga. de søde børn 🙂 Derfor kunne en fremtidig udfordring være at gå i seng kl. 22 hver dag i 14 dage i træk, men det må blive efter denne udfordring er slut.

Og nu vi er i gang, så satte mine bedre halvdel og jeg gang i en anden udfordring i søndags. I 14 dage skulle vi spise mindst 100g grøntsager til frokost og aftensmaden. Det gør noget mere sløvt med den udfordring. Vi glemmer det ganske enkelt hvilket et lidt pudsigt. Det har ikke på noget tidspunkt været et spørgsmål om at jeg ikke lige har gidet at skrælle et par gulerødder eller den slags undskyldninger.

Så måske vi kan lære af det, at når man har taget så stor en udfodring op som at skille sig af med en af de værste vaner man har, så kan det være svært at holde fokus på at afskaffe andre dårlige vaner.

Det har dog ikke holdt os fra at snakke om andre udfodringer som kunne være sjove at prøve:

  • 100 g. grønt til frokost og aften, i 14 dage.
  • Intet hvidt brød i 14 dage (franksbrød, boller, knækbrød mm)
  • Bedre søvnrytme i 14 dage (tidligt i seng, samme tidspunkt hver dag)

Har du forslag til andre ting der kunne være sjovt at tage op som en udfordring, er du mere end velkommen til at smide en kommentar 🙂

3 Replies to “Fem dage tilbage”

  1. Hvad med at droppe slutdatoer, og bare gå efter optimal livsstil resten af tiden du har?

    Du virker intelligent nok til at forstå, det er et mindre klogt valg at give kroppen en anden benzin end den er designet til at køre på.

    Go for it, og held og lykke

    1. Du har helt ret Thomas, i det store og vigtige billede tæller 26 dage uden cola ikke meget. Vi har dog forsøgt med adskillige former for livsstilsændringer her i huset og problemet er at vi har så mange dårlige vaner hvad angår mad osv, at det at kaste over sig det hele på en gang, er en meget voldsom opgave og typisk ender ud i at man falder i det berømte hul 🙂

      Der et skridt af gangen. Det er ikke en slutdato i klassisk forstand, men mere en slags milepæl kan man sige. Målet er at få et fornuftigt forhold til cola (og den slags madvarer) og det skulle gerne komme til udtryk ved at vi efter den 16. ikke bare går amok i cola for at kompensere for de foregående 26 dage.

      Jeg tror på at ved at tage slå skridt kommer man længst og får et mere fornuftigt forhold til mad, hvor det ille er enten/eller, men i stedet både/og 🙂

  2. Skide godt gået!

    Vores hjerne er sådan indrettet, at store ændringer er farlige – måske ligefrem livsfarlige, så vores “huleboer-hjerne” modarbejder, når vi vil ændre vaner for hurtigt!
    Japanerner har vidst det i mange år, søg evt. på kaizen, så kan du læse mere om det 🙂

    God vind med fremtidige ændringer 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vis mig at du ikke er en robot *